Training consumentenrecht ACM

In samenwerking met de NVR organiseert de ACM een training voor medewerkers van Rechtswinkels en andere geïnteresseerden (hulpverleners) die consumenten van juridisch advies voorzien op het gebied van consumentenrecht.

Programma:
De ACM is een onafhankelijke toezichthouder die zich onder andere richt op consumentenbescherming. In dat kader houdt de ACM toezicht op bedrijven en controleert zij of bedrijven consumenten niet misleiden, niet agressief benaderen of consumenten hun rechten ontzeggen. Daarnaast geeft de ACM voorlichting aan consumenten over hun rechten. Dit doet zij middels haar website ACM ConsuWijzer en publiekscampagnes. De voorlichting richt zich op het bieden van handelingsperspectief aan consumenten: weten wat je rechten zijn en hoe je die rechten kan halen. Denk aan een checklist veilig online winkelen en onze voorbeeldbrieven. Binnen consumentenbescherming hebben wij speciale aandacht voor consumenten in kwetsbare posities, zoals kinderen en jeugd, ouderen, laaggeletterden en mensen met schulden.

Hiervoor heeft de ACM een 'help de helper' aanpak ontwikkeld. Consumenten in kwetsbare posities weten de weg naar de ACM niet zelf te vinden. Zij weten hulpverlenende organisaties, zoals de Rechtswinkels, het Juridisch Loket en Sociale Raadslieden, wel te vinden. De ACM wil haar kennis en ervaring op het gebied van consumentenbescherming graag delen met hulpverlenende organisaties om hen te versterken in hun dienstverlening aan consumenten.

Tijdens de training vertellen wij meer over de ACM als organisatie en zullen wij dieper ingaan op het consumentenrecht, mede aan de hand van praktijkvoorbeelden. Deelnemers kunnen vooraf hun vragen of cases indienen. Een selectie daarvan zal tijdens de training worden behandeld.

Aanmelden kan via deze link: https://forms.gle/EiLaVp65ezPdc36i8